årt fokusområde denne perioden
Tema dette året er:
Se på meg da😊 Livsmestring og helse i et inkluderende barnehagemiljø
Skal vi leke sammen?
Mål: Barna har et felles fokus og utvikler leketemaer de har erfaring fra.
«Narrativ lek skaper sammenheng fordi den er nærmest barns egen erfaringsbakgrunn, hvilket er et godt, gammeldags pedagogisk tips.» (Melaas 2019)
Når man har felles kunnskap, kan dette gjenspeile seg i barnas lek. I dag har barn ulike erfaringer, og ofte ulik bakgrunn, som gjør at det kan være vanskelig å finne en fellesnevner i leken. For å ha noe som blir felles i Skogkanten barnehage, har vi ofte valgt deltema utfra eventyr eller fortellinger for å knytte oss sammen. I 2024/ 2025 setter vi ikke opp noen spesielle bøker eller forfattere vi skal følge, men vi kommer til å benytte fortellinger, som gjenspeiler oppståtte situasjoner i barnegruppa, eller fortellinger som barna medvirker til, knyttet til livsmestring og helse i et inkluderende barnehagemiljø.
Rom for vennskap
«Nasse Nøff satt alene nede ved elven. Tittet på sitt eget speilbilde. Følte seg litt ensom…
Så kjente han en pote på skulderen, snudde seg og så at det var bestevennen Ole Brumm.
Nasse smilte med et tårevått øye og sa: “Hvordan visste du at jeg trengte en venn?”
Ole Brumm svarte: “Når man har venner som ligger nærmest hjertet, hører man at det andre hjertet roper.”» Alan Alexander Milne (Ole Brumm)
Leken er barnas magiske verden, og det er rom for at vennskap kan oppstå i lekens magiske verden. Vennskap er ingen garanti, men sammen kan vi gjennom leken øve oss på samhandling. Det betyr at vi også vil legge til rette for lek og tema på barnas premisser. I løpet av barnehageåret kommer det derfor til å være rom for temaer som oppstår her og nå, utfra årstid, barns innspill eller andre impulser som påvirker små og store. Vi gleder oss til mange spennende temaer som inspirerer til lek og andre aktiviteter.
Verdiene våre anerkjennelse, samspill og glede vil gjenpeile seg i utvalgte sosiale ferdigheter:
Sosial kompetanse er en nøkkel til trivsel i fellesskapet i barnehagen og en forutsetning for å fungere godt sammen med andre. Vi inviterer foreldrene til et samarbeid rundt sosiale ferdigheter vi ønsker å veilede barna i:
- Selvhevdelse betyr å kunne gå inn i lek med andre barn, tørre å gi innspill og stå opp for seg selv.
- Selvregulering handler om å kunne lytte, dele med andre, være i dialog og finne alternative løsninger.
- Empati utvikles ved å bli kjent med egne følelser og kjenne igjen andres følelser og å kunne snakke om følelser.
- Ansvarlighet handler om å gi barna ansvarsoppgaver de kan mestre, la barna lære konsekvenser som er aldersadekvate og lære av egne handlinger.
Fagområdene er fordelt gjennom året
August: Nærmiljø og samfunn
September: Nærmiljø og samfunn
Oktober: Kunst, kultur og kreativitet
November: Kunst, kultur og kreativitet
Desember: Etikk, religion og filosofi
Januar: Antall, rom og form
Februar: Antall, rom og form
Mars: Kommunikasjon, språk og tekst
April: Natur, miljø og teknologi
Mai: Natur, miljø og teknologi
Juni: Kropp, bevegelse, mat og helse
Juli: Kropp, bevegelse, mat og helse
Refleksjon som metode skal fremdeles være en naturlig måte å evaluere oss selv på i vår praksis. Vi skal dokumentere vår praksis, skriftlig gjennom praksisfortellinger, vise prosesser gjennom bilder og produkt, bruke bildedokumentasjon der det er hensiktsmessig, og bruke faglig kunnskap ved dokumentasjon og evaluering. Observasjon skal være en naturlig metode/ et naturlig verktøy å benytte for å dokumentere arbeidet sammen med barna.
Spesielt viktig for Skogstjerna
En vennerelasjon hos 1-2-åringene rommer både glede over å være sammen, glede over fellesskapsfølelse, opplevelse av å skape mening sammen - og felles humor.
Hver vennskapsrelasjon er unik, også for de små barna. Ett barn kan gå inn i flere vennskap som får høyst forskjellig karakter, og vi må legge tilrette for barnas tilnærming til hverandre.
Løpelek, paralellek, hermelek - alt dette er metoder barna bruker for å skalpe relasjoner.
Her er den spede begynnelse med tanke på å bli kjent med seg selv og andre, og mestre situasjoner og sosiale ferdigheter.
Hvordan gi 0-2 åringer inspirasjon til lek gjennom tilretteleggelse av det fysiske miljøet og engasjerte voksne. |