TEMA FOR 2024/ 2025 – Se på meg da
Livsmestring og helse i et inkluderende barnehagemiljø,
Skal vi leke sammen?
Mål: Barna har et felles fokus og utvikler leketemaer de har erfaring fra.
«Narrativ lek skaper sammenheng fordi den er nærmest barns egen erfaringsbakgrunn, hvilket er et godt, gammeldags pedagogisk tips.» (Melaas 2019)
Når man har felles kunnskap, kan dette gjenspeile seg i barnas lek. I dag har barn ulike erfaringer, og ofte ulik bakgrunn, som gjør at det kan være vanskelig å finne en fellesnevner i leken. For å ha noe som blir felles i Skogkanten barnehage, har vi ofte valgt deltema utfra eventyr eller fortellinger for å knytte oss sammen. I 2024/ 2025 setter vi ikke opp noen spesielle bøker eller forfattere vi skal følge, men vi kommer til å benytte fortellinger, som gjenspeiler oppståtte situasjoner i barnegruppa, eller fortellinger som barna medvirker til, knyttet til livsmestring og helse i et inkluderende barnehagemiljø.
Det er viktig å åpne opp for nye perspektiver, og bevisstgjøring i møte med barnas lek og fantasi. Barna er noen ganger et «hestehode» foran oss voksne. Fra 2020 til våren 2024 har vi samarbeidet med USN i forhold til barnehagebasert kompetanseutvikling. Samarbeidet har vært basert på barnehagens behovsmelding i forhold til inkluderende barnehagemiljø og progresjon på områdene omsorg, lek, læring og danning. Vi ferdigstilte vårt prosjekt med USN juni 2024, og sammen med våre veiledere jobbet vi med problemstillinger, observasjon og praksisfortellinger. Disse refleksjonsspørsmålene dukket opp underveis i prosessen: Hvordan kan vi legge til rette for barnas fantasi, slik at det praktiske og strukturerte ikke står i vegen? Hvordan kan vi gi impulser som videreutvikler leken? Hvordan kan leken utvides? Hvordan øke vanskelighetsgraden i en lek, for videreutvikling? Hvordan gjøre Slow Research* og «skynde seg langsomt», for å få med detaljene i leken?
(Slow Research* i denne sammenhengen handler om å ta tid til å observere, for å få med detaljene og få en utvidet informasjon om enkeltbarn og situasjoner.)
Rom for vennskap
«Nasse Nøff satt alene nede ved elven. Tittet på sitt eget speilbilde. Følte seg litt ensom… Så kjente han en pote på skulderen, snudde seg og så at det var bestevennen Ole Brumm. Nasse smilte med et tårevått øye og sa: “Hvordan visste du at jeg trengte en venn?”
Ole Brumm svarte: “Når man har venner som ligger nærmest hjertet, hører man at det andre hjertet roper.”» Alan Alexander Milne (Ole Brumm)
Leken er barnas magiske verden, og det er rom for at vennskap kan oppstå i lekens magiske verden.
Dette er et lite utdrag fra årsplanen vår for barnehageåret 2024 og 2025. Velkommen til våren 2025 i vår barnehage.